aždý tuning zraz je očakávajúc od strany divákov a zúčastnených niečím výnimočným. Nechýbalo to ani tento rok na 7. Autotuning zraze na trenčianskom letisku. Skvelé vytunené káry s ešte lepšími akciami, až na počasie, ktoré tento rok až tak veľmi nehralo do kariet ani divákom, ani usporiadateľom.
V minulom ročníku sme sa stali svedkami veľmi vážnej kolízie s autom riadeným finalistkou Miss Tuning, ktorá na konci slalomu vrazila autom nielen do usporiadateľov, ale aj do ďalších zúčastnených zrazu, ktorí stáli aj mimo letiskovej plochy. Jednoducho si pomýlila brzdový pedál s plynovým. Je pravdou, že samotní diváci sa správali nedisciplinovane (ľudovo povedané - vo vzduchu bolo cítiť napätie) organizátori s usporiadateľmi ich upozorňovali, aby sa slušne správali a uvoľnili miesto pre slalom. Je dosť možné, že finalistka si to bohužiaľ „zobrala k srdcu“ a aj na základe emócií či z psychického hľadiska spravila chybu, ktorú asi nikto nepredpokladal, že nastane. Bohužiaľ, nastala.
Tento rok už boli výrazné opatrenia na letiskovej ploche - prenosné oplotenie komplet okolo celého slalomu, čiže okolo vyhradenej letiskovej plochy, na ktorom sa konal šprint aj slalom. Prizerajúci boli z časti chránení aspoň takýmto spôsobom pred rýchlymi autami. Prenosné oplotenie nielenže malo dobrý efekt voči zabráneniu „vyletenia“ auta mimo tejto plochy k divákom, ale čo bolo najdôležitejšie, návštevníci (diváci) ktorí sú niekedy neovládateľní, boli týmto plotom nútení ostať v tzv. bezpečnej zóne (za plotom mimo jazdnej plochy). A teraz si položme otázku: Prečo tomu tak nebolo minulý rok? Mohla sa minimálne týmto spôsobom zmierniť (nárazom do pletiva, alebo pevnej zátarasy) rýchlosť auta, ktoré riadila jedna z finalistiek Miss Tuning. Hoci TV JOJ uviedla, že narazila do davu ľudí v plnej rýchlosti, je tiež otázne, pretože čo znamená plná rýchlosť a dav ľudí? Osobne odhadujem, že to bola rýchlosť medzi 50-60km/h (vychádzajúc pri náraze auta s poškodenými, ktorých prehodilo nielen cez kapotu, ale aj ponad auto). A ako bolo vidieť, aj takouto rýchlosťou je auto s hmotnosťou približne jednej tony veľmi nebezpečné pre každého bezbranného človeka, ktorý nemá byť ako chránený. Organizátori sa obhajovali tým, že ľudia boli nedisciplinovaní a až po častejších upozorneniach sa návštevníci presúvali za vyhradené miesto mimo slalom, teda aspoň na trávu, ktorá je ale v bezprostrednej blízkosti tohto slalomu. Prečo ale tento rok boli zvýšené opatrenia, a nebolo tomu tak už minulý rok, resp. v predminulé, mi je prinajmenšom čudné. Je všetko teda len o peniazoch??? Alebo je to otázka chcenia a postoju k bezpečnosti návštevníkov? Veď oni sú tí, ktorí bez nich by tieto zrazy nemali význam, oní sú tí, čo platia aj za vstupenky. Malo by byť postarané aj o ich bezpečnosť do maximálnej možnej miery najviac ako to len ide. A to je aj úlohou organizátorov, ich úlohou je aj predvídať, a rátať s každou nebezpečnou situáciou, ktorá je pri motoristickom zraze a podujatí samozrejmá. Nemám na mysli živelné pohromy (zemetrasenie, víchrica, krupobitie,…), ktoré človek ovplyvňovať samozrejme nemôže.
Tuning zraz nie je rely, alebo preteky dovrchu, kde aj tam by mala byť zvýšená bezpečnosť návštevníkov, jednoznačne by som rely s týmto ale neporovnával, pretože tieto zrazy sú vždy prezentované len ako zrazy, a nie ako motoristické športové disciplíny v prírode. A to je ten rozdiel, že pri zoskupení veľkého množstva ľudí by sa malo dbať na ich vyššiu bezpečnosť. Podobne je to aj napríklad s F1, alebo NASCAR, a iných okruhových pretekov, kde sú vyhradené miesta pre návštevníkov. Sú to tribúny isteže. Ale i tam vládnu bezpečnostné opatrenia pred vstupom do areálu. Prečo? Masa ľudí je sama o sebe nebezpečná a ohrozená jednotlivcami – viď napríklad aj futbalové štadióny. Tam, keď sa niečo udeje, plne zodpovedá organizátor resp. prevádzkovateľ štadiónu. Individuálne sa až potom rieši situácia na polícii kde sú už zadržaní výtržníci. To, čo sa deje mimo štadióna, organizátor, prevádzkovateľ, alebo majiteľ štadióna, nenesú zodpovednosť za ich správanie, čo je logické. Za bezpečnosť mesta a regulácie správania emocionálne rozladených a búriacich sa fanúšikov zodpovedá už samotné mesto, a robí už predbežné opatrenia – vysiela policajtov, vojakov, hasičov, sanitky do ulíc aby malo situáciu pod kontrolou, a predišlo nielen výtržníctvam, ale robilo si tým aj povesť bezpečného mesta, kde sa nielen domáci občan, ale aj turista môže cítiť pohodlnejšie. V tomto prípade teda organizátor nezodpovedá za škody, alebo nehody spôsobené návštevníkmi zrazu mimo areálu, ale v areáli áno, keďže si návštevníci platia za vstupenky.
Tento rok bola teda bezpečnosť ľudí na vyššej úrovni ako minulý rok. Ale čo čert nechcel, nestala sa síce veľká tragédia, ale vznikol zbytočný kontakt auta s dvomi návštevníčkami zrazu. Išlo o auto VW Bora (strieborná farba), ktoré si to „driftovalo“ na tráve rýchlosťou cca 50-60km/h. Auto pri náraze do dvoch dievčat (návštevníčky zrazu) malo rýchlosť okolo 20-30km/h. Vodič jednoznačne neprispôsobil štýl a techniku jazdy voči podmienkam a prostrediu pred samotným incidentom. Bolo upršané počasie, bolo sychravo, a tráva bola vlhká a mokrá. Z rozprávania svedkov sa vraj každý len prizeral, ale niektorí z nich tvrdia aj to, že organizátori o tom vedeli, a nezasiahli. Ale i tak, keď organizátori a usporiadatelia spolu s ochrankou a SBSkou to nemali pod kontrolou, kto preboha to mal kontrolovať? Samotní diváci? Samozrejme, že v prvom rade je to chyba samotného vodiča. Ale,…
Z osobného dojmu si myslím, že toto auto sa nemalo čo predvádzať (v tomto prípade šlo o bláznenie sa a dokazovanie si frajeriny), resp. laicky povedané „rezať“ si to po trávniku medzi návštevníkov podujatia neprimeranou rýchlosťou.
Všeobecne je známe, že v areáli, kde sa pohybuje značné množstvo ľudí by sa autá mali pohybovať veľmi malou rýchlosťou, a to prevažne na prvom maximálne na druhom prevodovom stupni do 20km/h!!! O čom je prosím takéto podujatie, že návštevníci sa už cítia byť ohrození?
Prečo sa nestanoví poriadok, ktorý bude zahŕňať aj okrem iného aj to, že pri prekročení dvadsaťkilometrovej rýchlosti autom v blízkosti ľudí a na miestach mimo letiskovej dráhy, sa vinník vykáže usporiadateľom mimo areál. Ale to má mať na starosti organizátor a nie návštevník, alebo sa mýlim? Veď je to síce uvedené aj v reklamnom pútači, ale kto to potom sleduje v areáli? Skutočne to sledujú usporiadatelia? Má to byť teda tak, že keď sa tam stretne kopa ľudí, a budú v areáli jazdiť aj šesťdesiatkilometrovou rýchlosťou, a nikomu sa nič nestane, tak to je tiež v poriadku?
Skutočne sa musíme spoliehať len na samotné upokojenie individualistov, aby ich ľudskosť nezlyhávala? Jednoducho sa len povie, že „..vždy sa nájde nejaký idiot,…“ alebo typu „..veď sa nikomu nič nestalo,,…“. A to máme my návštevníci považovať za skutočne ľudskú obhajobu medzi tunermi, keď si hovoríme, že sme jedna veľká rodina?
Predovšetkým tu opäť nebola zvládnutá DOSTATOČNE ZABEZPEČENÁ OCHRANNÁ ZÓNA pre návštevníkov, a teda pre chodcov, ktorí to žiaľ si musia „seknúť“ aj cez trávu, pretože inú možnosť žiaľ nemajú – chodníky, podchody, mosty na letisku totiž nie sú, čo je aj logické.
Hoci je zraz mimo cestnej komunikácie, a polícia sa teda takýmito nehodami nezapodieva presne tak, ako je to na bežných cestných komunikáciách, môže však ale na základe svedkov usvedčiť vinníka nehody (v tomto prípade šlo ale o umýselné ublíženie na zdraví z nedbanlivosti). Nuž ale ak sa nemýlim, podľa zákona by mal privolať organizátor hneď po sanitke (prípadne aj hasičoch, záviselo by od typu nehody) policajné orgány, ktoré musia takýto prípad riešiť.
Je síce pravda, že v tomto prípade (z dňa 27.05.2006 na 7.Autotuning zraze) sa chvalabohu nič vážne nestalo, ale prečo by vinník nemal byť oficiálne potrestaný za to, že len tak si to jednoducho „vpáli“ medzi ľudí s následkom možného ublíženia na zdraví, a predvádza svoje „umenie“ na nevyhradenom mieste? Nuž ale takí sme my ľudia, nikto nič „nevidel“, nikto nič „nepočul“, nič sa vlastne nestalo, keďže nás sa to netýka. Nikto s tým nechce mať nič dočinenia.
Jednoduché otázky si kladiem: Čo ak by vinník tejto smutnej a zbytočnej zrážky zasiahol členov Autotuning teamu alebo nedajbože niekoho z ich rodiny? Aj vtedy by nemuseli volať políciu? Alebo by si to vybavili ručne-stručne s vinníkom? Myslím si, že takéto závažnosti by mala riešiť podľa zákona privolaná polícia s následným vypočúvaním svedkov, ktorí nehodu videli, a nie samotní organizátori!
Povinnosťou organizátora (keďže sa jednalo o verejné podujatie) bolo vymedziť trasy pre premávku (aj presun áut) v areáli tak, aby boli zabezpečené keď už nie samotnými spoluorganizátormi, tak pletivom, alebo inou prekážkou (dostatočne pevným a odolným), ktorá by zamedzovala voľnosti a „šanteniu“ sa mimo vyhradených miestach pre takýchto „predvádzajúcich sa“.
Mohla by ale nastať napríklad situácia, kde by auto prerazilo prekážky (ako napríklad stojace bezpečnostné pletivo alebo iné provizórne zátarasy) a tým pádom pokračujúc ďalej bezduchou jazdou do ľudí, ktorí už nijako nie sú chránení (tým, že stoja, a nesedia napríklad vo vlastných autách) kto by potom niesol vinu? Jednoznačne ten, kto vinu spôsobil, ale myslím si, že aj organizátori. Načo potom sú vlastne ochranné pletivá (pravdepodobne labilné, a zle konštrukčne riešené) keď nemajú dostatočnú razanciu zastaviť rýchlo-rozbehnuté auto? Nuž, odpoveď je jasná – je to všetko provizórne, každá zátarasa je prenosná, a nemôže byť napevno postavená (napr. z betónových oporných mantinelov) pretože je to letisko, a stavebný zásah do samotného letiska je nemožný pri takýchto dvojdňových akciách. Osobne by som podával na zem použité nefunkčné pneumatiky a to takým spôsobom, že by lemovali resp. vyznačovali územie od prechádzaniu áut a od stojacich návštevníkov (na tráve). Stačilo by aj dva-tri rady každú pneumatiku zrhuba meter vedľa seba, (druhý rad za prvým by bol presne takisto riešený) ležiace pneumatiky (nie na „stojáka“) a tým pádom každé osobné auto by túto prekážku len ťažko zdolávalo. Malo by to úplne iný efekt ako len „nič“ medzi asfaltom a trávou. Samozrejme, že treba rátať aj s terénnymi autami, ktoré by tieto prekážky z pneumatík hravo zvládli. Potom ale z bezpečnostných dôvodov by museli byť terénne autá na vyhradených miestach a v dostatočnej vzdialenosti od zón preplnenými ľuďmi. Tým pádom by mohli byť aj rozdelené autá do daných kategórií v areáli, a myslím si, že by bol lepší a väčší prehľad. Podobne, ako na autosalónoch. Terénne autá by mohli byť zatarasené hrubými reťazovými zábradliami, a malo by to aj lepší efekt. Nápadov by bolo viac, ale prečo by som sa ja (ako návštevník zrazu) mal touto problematikou zapodievať? Prišiel som si na zraz užiť, za to si platím, a nie za to, že budem sa tu cítiť ohrozený, a mám s tým jednoducho rátať.
Nuž myslím, si, že zraz ako taký (vystavené autá, ktoré stoja na vyhradených miestach v areáli), ktorý je predovšetkým o prezentácií (naživo viď aj autosalóny, ktoré sú hádam totožné s princípom vystavovania áut na tuning zrazoch) by mal byť dostatočne delený aj z hľadiska bezpečnosti, pretože tu okrem výstavníctva, ide aj o preteky – slalom, šprinty, exhibície formou pálenia gúm, drifting (prejazd autom do zákrut, alebo medzi kužele za pomoci šmyku) a v takomto prípade by sa malo dbať na bezpečnosť divákov. Ide totiž o autá s vysokými rýchlosťami, a každý z nás to dobre vie.
To sa skutočne musí vždy niečo stať, a až potom premýšľať, ako zvýšiť bezpečnosť návštevníkov? Veď tu neide o teroristický útok, atentát alebo nahlásenie bomby. Také závažné činy sa len ťažko preverujú, a to by sa muselo potom aj každé auto kontrolovať do vstupu do areálu. Všetko sa ale dá, ale zvýšilo by to aj cenu vstupeniek. To majú tiež na starosť organizátori, a nie ľudia. Ale to sa opäť bude preverovať až potom, keď sa nedajbože stane niečo veľmi tragické. Nuž ale myslím si, že takéto záležitosti sú skutočne aj vecou organizátorov, a nespoliehať sa len na to, že návšteva sa očakáva nielen v duchu umenia pokojného prezentu tuningu ako takého, ale je to predovšetkým masa ľudí, ktorá môže svojím spôsobom byť ohrozená individualistami (skôr individuami), alebo jedna časť návštevníkov môže ohrozovať ostatných aj napríklad autami, ktoré sa do určitej miery môžu považovať aj za zbraň pri vyššej rýchlosti (taká rýchlosť, ktorá je vyššia ako rýchlosť bežiaceho človeka, čo predstavuje viac ako 20km/h).
Jednoducho pri veľkom množstve ľudí (teraz nehovorím o „rodinných stretávkach“ medzi tuningármi do 100 návštevníkov) už len pri počte cez 1000 – 2000 návštevníkov (nie to ešte pri množstve 8000 a viac) každý síce prejde vstupom, keďže si platí vstupné, žiaľ nie je ani čiastočná obhliadka motorového vozidla, či sa „nepašujú“ do areálu drogy, zbrane atď. Toto by mala teda riešiť napríklad SBS, alebo ochranka spolu s vopred určenými usporiadateľmi, ktorá bola v tomto roku na 7. Autotuning zraze v Trenčíne. Bolo by to zdĺhavé, ale na úkor vyššej bezpečnosti. Hovorí sa, že dôveruj, ale preveruj. Na takýchto akciách si myslím, že treba byť opatrný, i keď nie každého tunera budeme hádzať do jedného vreca, ale čo ak sa nájde fakt niekto, kto tam neprišiel za cieľom prezentácie svojho tuningu, ale za cieľom propagácie vlastného biznisu (drogy, zbrane, tvrdý alkohol), alebo s úmyslom poškodenia nevinných na zraze. Takíto ľudia sa môžu vyskytnúť nielen na tuning zraze, ale aj na iných podujatiach. Žiaľ ale je to opäť na organizátoroch, ako sa s poriadkom v ich provizórnom areáli pre motoristické podujatie popasujú s nespravodlivosťou, ktorá je v dnešnej dobe hádam na každom kroku.
Je pravdou, že tu neide o žiadnu arénu, ani okruhovú dráhu, alebo pretekársky okruh s tribúnami pre divákov v bezpečnej vzdialenosti od rýchlych áut. Ide “len” o letisko (alebo v iných prípadoch aj lúku), ktoré podľa ľudských hodnôt nebude vždy dostatočne bezpečné pre divákov, ktorí sa prišli pozrieť nielen na rýchle autá, ale aj na stojace „leštenky“ odparkované na vyhradených miestach určených taktiež organizátormi.
Nuž, nečudujme sa, že organizátori Autotuning rozdávali krikľavo-zelené náramky s upozornením: „Buď opatrný, na akcii si na vlastnú zodpovednosť.“ Môj osobný pohľad na tieto upozorňovacie náramky, už svedčia o tom, že asi akcia nie je dostatočne bezpečná pre návštevníkov. Ak to mám brať zo strany čierneho humoru, tak takéto náramky sa asi rozdávajú preto, že ak sa už ocitnete nedajbože pod kolesom nejakého auta, a prevezú vás do nemocnice, alebo rovno už do márnice, tak tento náramok bude hovoriť za všetko, a samozrejme vinný bude len ten, kto bude mať tento náramok na ruke, alebo na nohe, pretože si mal dávať pozor!!!???
Z môjho pocitu nielen kuriózne, ale hlavne neférové. Veď takéto upozornenia sa väčšinou rozdávajú na nelegálnych akciách, kde si je každý vedomý rizika „do čoho ide“, ale nie pri oficiálnej akcii, na ktorej sa môže zúčastniť každý občan tejto republiky, a nielen samotná komunita tunerov. Za priestupky a nehody zodpovedá každý vodič a návštevník sám, ale nemyslím si, že tu má ísť za účelom „byť v tom“, že sa tu „môže niečo udiať“ a musí byť na to pripravený. Na takéto nehody práveže by mali byť pripravení usporiadatelia, a návštevník by nemal byť frustrovaný takýmito informáciami, a mal by si plne vychutnávať každú chvíľu na zraze. PRI VSTUPE NIKTO NIČ NEPODPISUJE, žiadnu zmluvu, že je upovedomený o rizikách tohto zrazu, a tým pádom, tieto „papieriky“ (náramky) s upozornením sú z právneho hľadiska absolútne neplatné, a nemusia sa brať do úvahy. Tak prečo sa vlastne rozdávajú, aby boli „chránení“ organizátori, v prípade, že sa niečo stane?
Neviem ako ostatní tuningári, ale ja pocit bezpečia na tuning zrazoch už nemám. Nech sa nikto na mňa nehnevá, ale vstúpiť do areálu s papierikom, že som tu na vlastné riziko, ma dosť odrádza a nie je to prejav dôveryhodnosti samotného podujatia a férovosť voči návštevníkom, keďže si za vstupné platia, a nemajú túto akciu zadarmo.
Na záver ešte by som rád zdôraznil a vyzval aj neposedných návštevníkov každého tuning zrazu, aby sa vždy snažili (do maximálnej možnej miery) rešpektovať nielen pokyny usporiadateľov, ale aj zásady slušného a morálneho správania sa v spoločnosti ľudí, pretože vyvádzať, blázniť sa, dokazovať si frajerinu iným spôsobom, ako slušnosť káže, je nielenže zbytočné, ale koniec-koncov trápne a môže dôjsť aj k zbytočným závažným trestným činom.